secretariaat@basisschoolboseind.be

KOALA-resultaten in onze school

Op dinsdag 17 januari publiceerde het departement onderwijs een persbericht met de resultaten van de KOALA-taaltest die verplicht wordt afgenomen in alle Vlaamse kleuterscholen. Ook wij namen deze test af bij onze vijfjarige kleuters in de weken voor de herfstvakantie.

De berichtgeving in de pers focust vooral op de tekortkomingen die er in Vlaanderen zijn. Echter zijn er ook heel wat scholen met een score die (ruim) boven het gemiddelde ligt. Onze school hoort bij deze categorie: door een grondig uitgewerkt taalbeleid, met in elke klas extra ondersteuning die specifiek gericht is op taal en taalontwikkeling, scoren we sterk: geen enkele kleuter kwam terecht in de ‘rode zone’.

Hieronder vind je het overzicht van de resultaten in onze school, vergeleken met het Vlaams gemiddelde én met scholen die qua schoolpopulatie (anderstalige leerlingen, SES-score, enz.) vergelijkbaar zijn met onze school.

GROENE ZONE

Kinderen in de groene zone zijn voldoende taalvaardig.
Dit aantal is best zo hoog mogelijk.

Onze school: 91,80%
Scholen vergelijkbaar met onze school: 84,60%
Vlaams gemiddelde: 75,50%
ORANJE ZONE

Kinderen in de oranje zone hebben extra taalondersteuning nodig: het zijn kleine tekorten die relatief eenvoudig weggewerkt kunnen worden.
Dit aantal is best zo laag mogelijk.

Onze school: 8,20%
Scholen vergelijkbaar met onze school: 11,74%
Vlaams gemiddelde: 19,00%
RODE ZONE

Kinderen in de rode zone hebben intensieve begeleiding nodig: het zijn grote tekorten op vlak van taal en taalvaardigheid, waarvoor een speciaal taaltraject opgestart moet worden.
Dit aantal is best zo laag mogelijk.

Onze school: 0,00%
Scholen vergelijkbaar met onze school: 3,67%